TEMNÝ RYTÍŘ
Publikováno 12.06.2021 v 01:36 v kategorii filmy.seriály,pohádky, přečteno: 89x
Batmanův boj se zločinem je čím dál tím riskantnější. Temný hrdina se proto spojí s poručíkem Jimem Gordonem a právníkem Harvey Dentem, aby s jejich pomocí zbavil město Gotham City několika nebezpečných zločineckých organizací. Jejich tajné spojenectví začne brzy přinášet hmatatelné výsledky. V ulicích města však záhy začne řádit nevypočítatelný zločinec Joker, který mezi obyvateli šíří strach a zmatek.Bruce Wayne alias Batman (Christian Bale) neúnavně pokračuje ve svém boji proti zločinu v Gotham City. Kromě starého známého poručíka Gordona (Gary Oldman) má však i dalšího spojence - nového státního návladního Harveyho Denta (Aaron Eckhart), který je zároveň i novým přítelem Wayneovy lásky Rachel (Maggie Gyllenhaal). V okamžiku, kdy se zdají být zločinecké organizace zatlačeny do kouta se však objevuje protivník zcela nového formátu – ďábelský Joker (Heath Ledger). A Batman bude potřebovat nejen všechny své bathračky, ale i pomoc starých přátel, věrného sluhy Alfréda (Michael Caine) či Luciuse Foxe (Morgan Freeman), aby hru o osud Gotham City neprohrál...
Britský režisér Christopher Nolan nasadil laťku své úrovně hodně vysoko už svým tříminutovým debutem „Doodlebug“ z roku 1997 a že se od té doby neustále posouval výš a výš názorně ukazují například skvělé snímky „Dokonalý trik“, nebo „Batman začíná“. V novém příběhu o netopýřím hrdinovi se však pan režisér doopravdy překonal a chvála přicházející ze všech stran je rozhodně na místě. Nezměrné pozitivní reakce a vynikající divácký ohlas (cyniky dávaný do souvislosti s nedávnou tragickou smrtí Heatha Ledgera) však má i svou stinnou stránku – člověk kvůli nim přichází do kin už dopředu naladěný na podezíravou notu a s ironickým úšklebkem „tak mi ten zázrak tedy předveďte“. Je ovšem fér druhým dechem dodat, že většina takových diváků odchází po dvou a půl hodinách filmu ze sálu s pocitem, že něco takového tu už hodně dlouho nebylo. Ale podívejme se na „Temného rytíře“ zblízka.
Ačkoliv to zní extrémně, „Temný rytíř“ má tolik kladných stránek, že je těžké odněkud začít. Největší síla snímku dřímá pravděpodobně v atmosféře, které se dají přisoudit přívlastky jako „drsná“, „chladná, „nervy bičující“, „šílená“, a především „temná“. Už pořádně dlouho nebyl v kinech k vidění takhle temný snímek (natožpak v ranku „akčních filmů“). Jediná škoda je, že tvůrci nacpali scénář dějem natolik, že se nejhlavnější „hrdina“ (Gotham city) nedostane pořádně ke slovu. To se však dá lehce odpustit a zapomenout, neboť (jak již bylo nastíněno) je 150 minut filmu i tak beze zbytku nasyceno dějem, který navíc nutí návštěvníka kina být neustále ve střehu. A právě díky tomu atmosféra filmu diváka pomalu stravuje, aby ho nakonec dovedla k dokonalému pocitu, že celý svět se hroutí a není nic, co by jej dokázalo zachránit. Právě gradující konec vyvolává dojem oné „největší tmy před rozbřeskem“, který naštěstí tvůrci neshodili laciným hollywoodským happy endem.
Mezi další silné opěrné body filmu patří jakýsi psychologický prvek, ať už se jedná o bizarní duševní obrazy Jokera, nebo posouvání hranic a definic „hrdiny“. Navíc to, že bratři Nolanové, tvůrci scénáře, nedělají z Gotham City ideální místo na zemi, přidává výsledku na sugestivitě, opravdovosti a uvěřitelnosti. Samostatnou kapitolou jsou skvěle vybudované dialogy a některé brilantně načasované hlášky – kde má být vtip, je vtip, kde má být myšlenka, je myšlenka a ještě se najdou místa, kdy film malinko nadzvedne dusný rubáš atmosféry, a naznačí, že se nebere zase až tak smrtelně vážně. Sympatické je i to, že ačkoliv „Temný rytíř“ akcí rozhodně nešetří, není film postavený na počítačových tricích, které by měly dotahovat, nebo zakrývat ostatní nedostatky (ačkoliv méně nepřehledného „sonarování“ by neuškodilo).
Tím se přesouváme ke skvělému vizuálnu, které klade důraz především na potemnělé odstíny šedi, podtrhující celkový chlad a ponurost snímku (některé kompozice záběrů navíc doopravdy lahodí oku). K tomu přičtěte vynikající soundtrack a získáte výsledek, který na mainstreamový blockbuster vykazuje až nečekaně „umělecké“ atributy. I kdyby výčet kladů „Temného rytíře“ končil na tomto místě, měli bychom před sebou velmi solidní počin. Tvůrci filmu však mají v rukávu ještě jedno pořádné eso (či spíše žolíka) – Jokera.
Ač už jste to asi někde četli, nebo slyšeli, je to pravda - „Temný rytíř“ je opravdu především sólem pro Heatha Ledgera, který zde vysloveně exceluje (řečeno čistě bez ohledu na jeho tragickou smrt). Ačkoliv byl pro mnohé jediným pravým Jokerem Jack Nicholson z Burtonova „Batmana“ z roku 1989, Ledgerův „klaun“ mu může s hlavou hrdě vztyčenou konkurovat. I když „konkurovat“ není to správné slovo, neboť oba Jokeři se od sebe dost liší. Tam, kde je Nicholsonův Joker zvráceně groteskní působí Ledger vyšinutě a démonicky. Drobné obličejové tiky, šílený výraz v očích a vůbec celkové nasazení Ledgera v každíčkém záběru dokonce upozaďuje i hlavní postavu příběhu – Batmana v podání jinak velmi solidního Christiana Balea. Ostatní herecké výkony si také drží slušný nadstandard, ať už jde o (jako vždy) příjemného Michaela Cainea, moralizujícího Morgana Freemana, odhodlaného Garyho Oldmana, nebo rozpolceného Aarona Eckharta. Nejslabším článkem silné sestavy zůstává tak trochu nijaká Maggie Gyllenhaal, která v roli Rachel Dawesové vystřídala Katie Holmesovou.
„Temný rytíř“ je dalším vývojovým článkem nejen pro scénáristicko-režijní tandem Jonathan Nolan/Christopher Nolan, ale i pro celý žánr zfilmovaných dobrodružství komiksových hrdinů. Citlivé rozvážení akce a psychologie, charakterových analýz a efektivních výbuchů, zahalených neproniknutelnou atmosférou chaosu, anarchie a boje o duši Gotham city tak na dvě a půl hodiny doslova přiková do sedaček snad všechny typy diváků – od „popcornařů“ až po čtenáře Dostojevského. Tu pravou potravu pro svůj vkus tu totiž najde snad každý a to je vzácnost. Na viděnou v Gotham city!
Britský režisér Christopher Nolan nasadil laťku své úrovně hodně vysoko už svým tříminutovým debutem „Doodlebug“ z roku 1997 a že se od té doby neustále posouval výš a výš názorně ukazují například skvělé snímky „Dokonalý trik“, nebo „Batman začíná“. V novém příběhu o netopýřím hrdinovi se však pan režisér doopravdy překonal a chvála přicházející ze všech stran je rozhodně na místě. Nezměrné pozitivní reakce a vynikající divácký ohlas (cyniky dávaný do souvislosti s nedávnou tragickou smrtí Heatha Ledgera) však má i svou stinnou stránku – člověk kvůli nim přichází do kin už dopředu naladěný na podezíravou notu a s ironickým úšklebkem „tak mi ten zázrak tedy předveďte“. Je ovšem fér druhým dechem dodat, že většina takových diváků odchází po dvou a půl hodinách filmu ze sálu s pocitem, že něco takového tu už hodně dlouho nebylo. Ale podívejme se na „Temného rytíře“ zblízka.
Ačkoliv to zní extrémně, „Temný rytíř“ má tolik kladných stránek, že je těžké odněkud začít. Největší síla snímku dřímá pravděpodobně v atmosféře, které se dají přisoudit přívlastky jako „drsná“, „chladná, „nervy bičující“, „šílená“, a především „temná“. Už pořádně dlouho nebyl v kinech k vidění takhle temný snímek (natožpak v ranku „akčních filmů“). Jediná škoda je, že tvůrci nacpali scénář dějem natolik, že se nejhlavnější „hrdina“ (Gotham city) nedostane pořádně ke slovu. To se však dá lehce odpustit a zapomenout, neboť (jak již bylo nastíněno) je 150 minut filmu i tak beze zbytku nasyceno dějem, který navíc nutí návštěvníka kina být neustále ve střehu. A právě díky tomu atmosféra filmu diváka pomalu stravuje, aby ho nakonec dovedla k dokonalému pocitu, že celý svět se hroutí a není nic, co by jej dokázalo zachránit. Právě gradující konec vyvolává dojem oné „největší tmy před rozbřeskem“, který naštěstí tvůrci neshodili laciným hollywoodským happy endem.
Mezi další silné opěrné body filmu patří jakýsi psychologický prvek, ať už se jedná o bizarní duševní obrazy Jokera, nebo posouvání hranic a definic „hrdiny“. Navíc to, že bratři Nolanové, tvůrci scénáře, nedělají z Gotham City ideální místo na zemi, přidává výsledku na sugestivitě, opravdovosti a uvěřitelnosti. Samostatnou kapitolou jsou skvěle vybudované dialogy a některé brilantně načasované hlášky – kde má být vtip, je vtip, kde má být myšlenka, je myšlenka a ještě se najdou místa, kdy film malinko nadzvedne dusný rubáš atmosféry, a naznačí, že se nebere zase až tak smrtelně vážně. Sympatické je i to, že ačkoliv „Temný rytíř“ akcí rozhodně nešetří, není film postavený na počítačových tricích, které by měly dotahovat, nebo zakrývat ostatní nedostatky (ačkoliv méně nepřehledného „sonarování“ by neuškodilo).
Tím se přesouváme ke skvělému vizuálnu, které klade důraz především na potemnělé odstíny šedi, podtrhující celkový chlad a ponurost snímku (některé kompozice záběrů navíc doopravdy lahodí oku). K tomu přičtěte vynikající soundtrack a získáte výsledek, který na mainstreamový blockbuster vykazuje až nečekaně „umělecké“ atributy. I kdyby výčet kladů „Temného rytíře“ končil na tomto místě, měli bychom před sebou velmi solidní počin. Tvůrci filmu však mají v rukávu ještě jedno pořádné eso (či spíše žolíka) – Jokera.
Ač už jste to asi někde četli, nebo slyšeli, je to pravda - „Temný rytíř“ je opravdu především sólem pro Heatha Ledgera, který zde vysloveně exceluje (řečeno čistě bez ohledu na jeho tragickou smrt). Ačkoliv byl pro mnohé jediným pravým Jokerem Jack Nicholson z Burtonova „Batmana“ z roku 1989, Ledgerův „klaun“ mu může s hlavou hrdě vztyčenou konkurovat. I když „konkurovat“ není to správné slovo, neboť oba Jokeři se od sebe dost liší. Tam, kde je Nicholsonův Joker zvráceně groteskní působí Ledger vyšinutě a démonicky. Drobné obličejové tiky, šílený výraz v očích a vůbec celkové nasazení Ledgera v každíčkém záběru dokonce upozaďuje i hlavní postavu příběhu – Batmana v podání jinak velmi solidního Christiana Balea. Ostatní herecké výkony si také drží slušný nadstandard, ať už jde o (jako vždy) příjemného Michaela Cainea, moralizujícího Morgana Freemana, odhodlaného Garyho Oldmana, nebo rozpolceného Aarona Eckharta. Nejslabším článkem silné sestavy zůstává tak trochu nijaká Maggie Gyllenhaal, která v roli Rachel Dawesové vystřídala Katie Holmesovou.
„Temný rytíř“ je dalším vývojovým článkem nejen pro scénáristicko-režijní tandem Jonathan Nolan/Christopher Nolan, ale i pro celý žánr zfilmovaných dobrodružství komiksových hrdinů. Citlivé rozvážení akce a psychologie, charakterových analýz a efektivních výbuchů, zahalených neproniknutelnou atmosférou chaosu, anarchie a boje o duši Gotham city tak na dvě a půl hodiny doslova přiková do sedaček snad všechny typy diváků – od „popcornařů“ až po čtenáře Dostojevského. Tu pravou potravu pro svůj vkus tu totiž najde snad každý a to je vzácnost. Na viděnou v Gotham city!
Komentáře
Celkem 0 komentářů